bara 6 dagar kvar

såhär ser min julafton ut.
jag vaknar upp, utvilad och på underbart humör, min söta lillebror springer in och kramar mig. stegen fortsätter mot köket där familjen är samlad vid frukostbordet. gröt och julskinka är serverat och jag brer min 'årets första' skinkmacka med senap på. underbart. som vanligt ligger det runt 3 paket på varje barns plats. i mina brukar det oftast vara kläder jag ska ha på mig på julafton, smycken osv.
efter frukosten går jag och testar kläderna och går ut i köket och visar mamma som oftast säger ''gud va fint, de passa ju perfekt!'' sen springer man ut i vardagsrummet och skakar och klämmer på alla paket som ligger under granen. försöker räkna hur många det står just mitt namn på. men oftast brukar det inte gå eftersom alla ligger över och under varandra.
klockan två kommer alla gäster, kramar och pussar och många ''GOD JUL'' blir det då. sen blir det god julmiddag, julskinka, köttbullar, prinskorv, potatis, julskinga, jansons m.m direkt efter maten är det Kalle anka på tv. som man självklart inte kan missa. efter det kommer tomten, om man har tur vill säga. men det brukar man ju ha! han har alltid med sig en säck med ett antal paket i. när tomten sedan gott och hälsat alla god jul börjar man öppna alla paket som ligger under granen. oftast får man nästan allt det man önskar sig och allt är frid och fröjd. när klockan börjar bli mycket och folk börjar röra sig hem går man in i rummet och kollar in alla julklappar, testar alla julklappar och bara fortsätter kvällen så bra som det bara går. det är ju trotts allt julafton, och julafton har vi bara en gång om året!